Wednesday, October 04, 2006

Carpe Diem - inte alltid så lätt :-)

Att leva i nuet och fånga dagen är inte alltid så lätt. Om man verkligen är närvarande så blir livet så mycket mer och man blir oftast mycket mer lugn och glad. Även om det är mitt motto att leva i nuet så är det mycket svårt att göra det i min (och många andras) normala vardagar.


När huvudet är fullt med grejer som man borde göra är det lätt hänt att man slutar vara här och nu. Nu har jag dock äntligen fixat klart med de flesta av alla jobbiga "måsten" som har legat i bakhuvudet ett tag typ laga hålen på mina favvojeans, fixa en bärbar dator och lägga över en massa grejer i den, rensa mailen och få iväg en massa mail, tvätta mattorna i tvättstugan etc -Ja, sånna där jobbiga grejer som man inte orkar ta itu med och som tar en stund att fixa. Vad kan man då göra för att underlätta för sig själv och vara mer här och nu? Här kommer några få tips som jag brukar använda för att stressa ner, bli mer närvarande och glad.

  1. Andas! Ta några djupa andetag och tillåt dig själv att bara vara i några sekunder. Detta är helt klart det lättaste o bästa tipset. Man glömmer oftast bort att andas ordentligt när man är stressad.
  2. Kramas! Mysigt och enkelt sätt att stressa av, må bättre och bli mer här och nu. Du kan t.o.m krama träd i brist på annat, funkar bättre än man kan tro :-)
  3. Skriv ned sådant som har "fastnat" i tankarna. Funkar alltid för mig - då släpper det som man gått runt och grubblat på taget.
  4. Lägg märke till allt som är omkring dig. Hur ofta sätter du dig ned och bara betraktar den omgiving du befinner dig i? Funkar för mig bäst om jag är i naturen, men det kan funka lika bra på bussen eller tunnelbanan. Ett sätt att komma tillbaka i nuet.
  5. Skratta! Jag är inte världsbäst på detta. Ibland är jag alldeles för seriöst inställd till grejer. Men Tomas och Theo är till en bra hjälp :-)
  6. Tänd ett ljus, drick en kopp te, sätt på lugn musik... Mysigt och rogivande om man har möjlighet.
  7. Gör det du tycker om. Strunta i alla måsten och gör det tycker är roligt och avstressande. Jag sjunger, dansar och "pysslar".
  8. Sen kan man ju alltid göra Yoga och meditera... Men som jag nämnt ovan så finns det en massa enklare grejer att ta till som dessutom fungerar hur bra som helst.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hej gums, kolla in min nya blogg, samma adress som tidigare men ny design! Hur får man in About me me bild & info???Kram
/Linda

2:30 PM  
Blogger Sussi said...

Det är bara att klicka på bilden och på länken nedan tror jag :-)
/Sussi

5:18 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home